obres

Estètica Social i La Repressió de la Dona són dos projectes que ens parlen sobre la construcció de la identitat des d’una mirada femenina en relació la mirada de l’home. Es desenvolupen en espais públics de Girona amb l’objectiu de generar una reflexió i una crítica respecte els estereotips femenins i de gènere marcats per la societat actual (Estètica social) i una altra reflexió entorn de la problemàtica del paper de la dona en la societat contemporània, les seves repressions i els prejudicis que l’han acompanyat fins el dia d’avui (La Repressió de la Dona). Són dues performances que se centren en la figura femenina i el seu lloc dins la societat actual. Precisament, des de sempre, la dona ha tingut dificultats per integrar-se dins la societat, essent-ne moltes vegades discriminada i menystinguda. Aquestes dues accions tenen la pretensió de mostrar com la identitat femenina s’ha sentit oprimida per uns convencionalismes imposats i dominats per l’home, i com la dona ha adquirit un rol identitari que se centra més en com volen els altres que sigui que no pas en mostrar-se tal i com és.

 

Estètica social (2010)
Divendres 12 de novembre del 2010 (16:00 – 19:30).Pont de Ferro de Girona. Durada de l’enregistrament del vídeo: 4:25 minuts. Col·laboració de les empreses Atrezzo i Expo Mobi.

Estètica social consisteix en la col·locació d’un total de vuit maniquins femenins a banda i banda del pont i un mirall al mig de les dues fileres, de manera que les persones quan travessaven el pont observaven el cos dels maniquins i el seu propi cos reflectit en els miralls. L’objectiu és que l’espectador es pregunti si realment els maniquins el representen a si mateix després de veure’s reflectit en el mirall i poder-se comparar. Hi observem altres elements com ara un conjunts de roba interior o  frases totalment iròniques escrites en els maniquins.

Les artistes comenten com les reaccions de les persones que passaven pel pont van ser múltiples: mentre que la gent adulta hi participava molt més activament, els joves semblaven distants o simplement no s’immutaven.

Aquesta obra ens parla del desig (o temor) que tenim les persones de voler ser tal i com ens imposen els cànons i estereotips establerts per una minoria social i com això ens determina un tipus d’identitat o una altra a l’hora de mostrar-nos en societat.

La repressió de la dona (2011)
Divendres 27 de maig de 2011 (22:00 – 22:30). Davant Casa de Cultura de Girona. Durada de l’enregistrament del vídeo: 7:52 minuts. Aquesta performance forma part de l’acte d’inaguració del festival Inund’art de Girona

Aquesta acció tracta sobre la dona i la repressió (prejudicis, patiment, restriccions, obligacions, ignorància…) que ha patit durant tants anys i que encara avui és vigent. Al començar l’acció, dues noies (Lili Guerrero i Lara Anaïs Martínez Wiesselman) es despullen i es posen dins una banyera omplerta d’aigua enfangada amb l’objectiu de treure’s tota la brutícia de la societat que l’ha envoltat al llarg de la seva història menyspreant la seva existència, és a dir, netejar-se l’actitud de superioritat masclista que ha fet de la dona un objecte de desig totalment sotmesa a l’home. Observem com la construcció de la identitat femenina pren protagonisme, contraposant-se amb tot aquest sistema de convencions pròpies de la societat fal·locèntrica per tal de poder crear la seva identitat començant per eliminar tot allò que fins aleshores li ha estat imposat. Per primera vegada el col·lectiu ReAct experimenta amb el cos humà, realitzant una acció totalment diferent a les anteriors i molt vinculada al que entenem per performance.

H.B.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s